Tänkvärt!

12 Jun

Jag hörde av någon att Patrik Kittel sagt att är inte hästen fin i skritten, lyssnar på hjälper osv, så får hans elever inte börja trava. Jag vet inte om det är sant eller bara rykten men hur som helst så är det ju väldigt vettigt.

Klarar man inte av att flytta hästen i skritt, så blir det svårt att klara av att göra detta i trav. Jag börjar inte trava innan jag tycker att Arras lyssnar på mina hjälper. Han ska stanna när jag säger till, han ska sätta igång i skritt när jag säger till. Han ska kunna flytta sig i skritt utan problem. Han ska inte dra i truten, jag ska kunna kontrollera hur stora skrittsteg Arras ska ta. Ja, ni fattar vad jag menar.

Glöm inte bort skritten, där kan man lösa mycket!

Här finns ett klipp på Youtube där Bo Jenå snackar om skritt. Det gick inte att lägga upp det direkt så jag får lägga det som en länk!

http://www.youtube.com/watch?v=Rdd4RektXrU

/Maria

6 svar to “Tänkvärt!”

  1. lisa! 12 juni, 2011 den 14:19 #

    Fast å andra sidan kan det vara bra att trava dem lite lång och låg en stund om de inte lyssnar, och på så sätt få dem lite mjukare och mer fram! 🙂

  2. eldonod 12 juni, 2011 den 14:45 #

    Skritten är väldigt viktigt!:) Men det är också den som är väldigt lätt och förstöra! Och det är svårt att jobba tillbaka den 🙂

  3. Jessica 12 juni, 2011 den 16:29 #

    Visst är skritten viktig! Men jag kan inte jobba Karat ordentligt i skritt innan jag har travat igång honom lite, han blir så sur och motvillig om han inte får springa ur sig lite först! 🙂

  4. Aramis - En dressyrblogg 12 juni, 2011 den 20:27 #

    Skritt är A och O! Alla mina elever tvingas arbeta i skritt dag och ut dag in innan de får börja med travarbetet 🙂 Jag resonerar PRECIS som Patrik Kittel! Klok gosse!

  5. Cicci Karlsson 12 juni, 2011 den 22:26 #

    Det beror ju mycket på hästen. Vet en häst som knappt kan gå in på den stor 20m volt (Lite överdrivet) när han inte fått trava fram ordenlkligt.

    Men absolut på en framriden häst håller jag också med om att man ska tänka så! Och man har ju oftast ridit fram när man ska träna fär någon.

  6. Line 13 juni, 2011 den 13:34 #

    Jag förstår tanken bakom, men hittills har jag inte lyckats att få igenom allt på ett, enligt mig, bra och trevligt sätt i skritten förrän vi har travat och helst också galopperat av oss lite grann.

    Efter det, då skrittar vi hur fint som helst ^^

Lämna en kommentar